abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14968443
Is er ruimte voor een liberale afsplitsing van de VVD?

De VVD is momenteel voor haar doen een grote partij. Hier komen uiteraard enige strubbelingen bij kijken. Het lijkt er momenteel sterk op dat binnen de partij de rechter vleugel de overhand krijgt. Deze vleugel richt zich op onderwerpen als Integratie en Immigratie en Veiligheid. De maatregelen die hier bij komen kijken (als preventief fouillieren, strenger straffen, gesloten grenzen en identificatieplicht) stroken regelrecht met het klassieke liberale gedachtegoed.

Het zou mij dan ook niks verbazen als een liberale fractie zich van de VVD afsplitst. Een partij die zich meer richt op klassiek liberale standpunten als vrijheid van meningsuiting en een terugtredende overheid. Personen die je hierbij zou kunnen verwachten zijn Rutte, Van Aartsen en Dijkstal.

Deze functie zou evt. ook door D66 ingenomen kunnen worden maar ik vermoed dat deze partij daar niet meer toe in staat zal blijken. Misschien dat enkele prominenten zullen overlopen.

De VVD die overblijft zou zich wel eens tot een soort conservatieve/ republikeinse partij kunnen ontwikkelen. Misschien dat b.v. de Burke stichting daar een rol in gaat spelen. Hier verwacht ik mensen als Kamp, Wilders en Bolkestein.

Tja wat denken jullie is een dergelijke opsplitsing reëel?

gelijk maar even een disclaimer bij de PvdA heeft iets dergelijks al plaatsgevonden. Een groot deel van haar klassieke aanhang zit onderhand bij de SP

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_14968594
de VVD IS een liberale partij
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_14968624
Ik denk dat ik er wel op zou stemmen. Ik ben redelijk 'liberaal', maar kan me weinig vinden in het immigratie/integratie- en pro-amerika-beleid van de VVD.
pi_14968766
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:40 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
de VVD IS een liberale partij
Was, ze lijken zich steeds meer te profileren als een rechts conservatieve partij.
pi_14968889
De VVD schuift idd steeds meer naar het conservatisme en is (volgens sommige rechts-liberalen uit mijn omgeving) druk bezig het schoothondje van VNO_NCW te worden. Voeg daarbij de nieuwe voorkeur voor repressie, het ongenuanceerde Islam standpunt en de daaraan gekoppelde verkwanseling van de oorspronkelijke liberale visie op onderwijs, en het wordt duidelijk dat veel liberalen zich niet meet thuis voelen bij de VVD.

D66, met zijn vernieuwingsstokpaardjes, is voor veel liberalen geen alternatief, dus een nieuwe liberale partij of afsplitsing zou wel degelijk een goede kans maken.

Slaapt winter
en zomer
  donderdag 27 november 2003 @ 12:52:55 #6
63405 MALLENS
Nunc aut Nunquam
pi_14968929
en ik zou me dan weer meer thuis voelen bij de Burke-variant, een neo-conservatieve partij.
pi_14968985
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:52 schreef MALLENS het volgende:
en ik zou me dan weer meer thuis voelen bij de Burke-variant, een neo-conservatieve partij.
Ook als die kleiner zou zijn dan de huidige VVD, dus als de resterende liberalen de partij verlaten?
Slaapt winter
en zomer
pi_14969028
Volgens de voorzitter van de partij, Eenhoorn, werkt versplintering onduidelijkheid in de hand. Hij ziet eerder een fusering met D66 om zo een liberale volkspartij te vormen dan een afsplitsing. Of hij is juist bang dat de liberale tak naar D66 verhuist. Maar de vraag is of drie liberale partijen wel werkbaar is. Ookal zou de rechtervleugel van de VVD dan het minst liberaal zijn, de partijbeginselen zijn er wel op gebaseerd. Ik zie het niet zo snel gebeuren. Eerder zal de partij zelf meer liberaal worden. Die trent is al ingezet doordat leden dit jaar voor het eerst een nieuwe voorzitter kunnen kiezen en ik denk dat er meer 'liberalisering' aankomt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  donderdag 27 november 2003 @ 12:57:53 #9
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_14969062
Ik denk dat D'66 wel oren heeft naar een nieuw op te richten partij samen met de liberalen onder de VVD. Hoop meer zeteltjes.

Er waren toch sowieso al geruchten dat D'66 zich wilde aansluiten bij de VVD?

"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
  donderdag 27 november 2003 @ 12:59:33 #10
63405 MALLENS
Nunc aut Nunquam
pi_14969099
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:55 schreef Parabola het volgende:

[..]

Ook als die kleiner zou zijn dan de huidige VVD, dus als de resterende liberalen de partij verlaten?

je kiest toch n.a.v. je politieke voorkeur, niet wie de grootste is. Da's wel een hele domme manier om van je kiesrecht gebruik te maken..
  donderdag 27 november 2003 @ 13:00:55 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_14969125
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:59 schreef MALLENS het volgende:
je kiest toch n.a.v. je politieke voorkeur, niet wie de grootste is. Da's wel een hele domme manier om van je kiesrecht gebruik te maken..
Helaas wel de gedachte van het merendeel van de Nederlanders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_14969179
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:56 schreef sizzler het volgende:
Eerder zal de partij zelf meer liberaal worden. Die trent is al ingezet doordat leden dit jaar voor het eerst een nieuwe voorzitter kunnen kiezen en ik denk dat er meer 'liberalisering' aankomt.
Er wordt een beetje vernieuwd in de aloude partij-procedures. Dat vind ik niet echt veel zeggen over hoe liberaal een partij is. Punt blijft dat de liberalen weinig van hun gedachtengoed terug zullen vinden in de woorden en daden van wat nu nog 'hun' partij is.

afgezien van die enkele dogmaticus die hoofdletters nodig heeft om zichzelf er nog van te overtuigen dat de VVD een liberale partij IS

Slaapt winter
en zomer
  donderdag 27 november 2003 @ 13:04:15 #13
52589 sjun
uit solidariteit
pi_14969191
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Helaas wel de gedachte van het merendeel van de Nederlanders.

Heb je ze al allemaal ondervraagd? Zo nee: Op basis van welk verifieerbaar onderzoek doe je zo'n boude uitspraak?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2003 @ 13:05:03 #14
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_14969208
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:34 schreef du_ke het volgende:
Is er ruimte voor een liberale afsplitsing van de VVD?

De VVD is momenteel voor haar doen een grote partij. Hier komen uiteraard enige strubbelingen bij kijken. Het lijkt er momenteel sterk op dat binnen de partij de rechter vleugel de overhand krijgt. Deze vleugel richt zich op onderwerpen als Integratie en Immigratie en Veiligheid. De maatregelen die hier bij komen kijken (als preventief fouillieren, strenger straffen, gesloten grenzen en identificatieplicht) stroken regelrecht met het klassieke liberale gedachtegoed.

Het zou mij dan ook niks verbazen als een liberale fractie zich van de VVD afsplitst. Een partij die zich meer richt op klassiek liberale standpunten als vrijheid van meningsuiting en een terugtredende overheid. Personen die je hierbij zou kunnen verwachten zijn Rutte, Van Aartsen en Dijkstal.

Deze functie zou evt. ook door D66 ingenomen kunnen worden maar ik vermoed dat deze partij daar niet meer toe in staat zal blijken. Misschien dat enkele prominenten zullen overlopen.

De VVD die overblijft zou zich wel eens tot een soort conservatieve/ republikeinse partij kunnen ontwikkelen. Misschien dat b.v. de Burke stichting daar een rol in gaat spelen. Hier verwacht ik mensen als Kamp, Wilders en Bolkestein.

Tja wat denken jullie is een dergelijke opsplitsing reëel?

gelijk maar even een disclaimer bij de PvdA heeft iets dergelijks al plaatsgevonden. Een groot deel van haar klassieke aanhang zit onderhand bij de SP

Hmmm, ik zie geen reden voor een afsplitsing, eerder een versteviging en herwaardering van de liberale inslag binnen de partij met oog voor maatschappelijke problemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 27-11-2003 13:06]

Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  donderdag 27 november 2003 @ 13:05:31 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14969216
Het is een beetje een open deur intrappen, maar de TS heeft wel een punt.
De VVD richt zich voornamelijk op economische vrijheden en veel minder op de persoonlijke vrijheden. Jammer, ik zie ze graag beide.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_14969316
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:57 schreef Misanthroopia het volgende:
Ik denk dat D'66 wel oren heeft naar een nieuw op te richten partij samen met de liberalen onder de VVD. Hoop meer zeteltjes.

Er waren toch sowieso al geruchten dat D'66 zich wilde aansluiten bij de VVD?

Boris Dittrich riep laatst juist dat hij veel meer voelde voor een samenwerking met de PVDA

Een liberale afsplitsing voor de VVD is op papier misschien mooi, maar ik vrees voor de vvd'ers dat beide partijen dan niet verder dan een zetel of 15 komen.

Als links georiënteerd persoon zou ik het wel prettig vinden als de liberalen zich zouden afscheiden van de conservatieven, omdat de standpunten van de laatste groep me totaal niet aanstaan

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2003 @ 13:09:43 #17
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_14969328
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:05 schreef Kaalhei het volgende:
Het is een beetje een open deur intrappen, maar de TS heeft wel een punt.
De VVD richt zich voornamelijk op economische vrijheden en veel minder op de persoonlijke vrijheden. Jammer, ik zie ze graag beide.
De maatschappij laat het op dit moment niet toe om meer vrijheden toe te staan. Dat kan echter wel in rustiger vaarwater, maar dan zullen eerst de nijpende problemen opgelost dienen te worden. De VVD benoemt deze problemen tenminste (iets waarmee Bolkestein ooit begon). De benoeming van deze problemen werd door partijen als CD en SP iets te enthousiast te hand genomen, waardoor het een taboe bleef. Nu zien we echter ook partijen als GL, PvdA en zelfs SP bijtrekken.
pi_14969388
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De maatschappij laat het op dit moment niet toe om meer vrijheden toe te staan. Dat kan echter wel in rustiger vaarwater, maar dan zullen eerst de nijpende problemen opgelost dienen te worden. De VVD benoemt deze problemen tenminste (iets waarmee Bolkestein ooit begon). De benoeming van deze problemen werd door partijen als CD en SP iets te enthousiast te hand genomen, waardoor het een taboe bleef. Nu zien we echter ook partijen als GL, PvdA en zelfs SP bijtrekken.

Het is natuurlijk onzin om alle problemen in Nederland aan de integratie op te hangen .

Ons land als een vooruitstrevend land (op vele gebieden onderwijs, technologie samenleving) de 21 eeuw inloodsen lijkt me veel belangrijker.

pi_14969400
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De maatschappij laat het op dit moment niet toe om meer vrijheden toe te staan. Dat kan echter wel in rustiger vaarwater, maar dan zullen eerst de nijpende problemen opgelost dienen te worden.

Dat is een politieke inschatting. Veel liberalen in mijn omgeving delen die niet met je
Slaapt winter
en zomer
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2003 @ 13:12:39 #20
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_14969419
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:09 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Een liberale afsplitsing voor de VVD is op papier misschien mooi, maar ik vrees voor de vvd'ers dat beide partijen dan niet verder dan een zetel of 15 komen.

Als links georiënteerd persoon zou ik het wel prettig vinden als de liberalen zich zouden afscheiden van de conservatieven, omdat de standpunten van de laatste groep me totaal niet aanstaan

Dat zou tegenstrijdig zijn. Dat is net zoiets als een Ferrari willen rijden met veel kofferruimte en dunne standaardbanden.

Links en Liberaal is sowieso tegenstrijding. Over hoe conservatief een partij als VVD zou moeten zijn zou je kunnen discussieren.

† In Memoriam † donderdag 27 november 2003 @ 13:14:22 #21
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_14969462
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het is natuurlijk onzin om alle problemen in Nederland aan de integratie op te hangen .

Ons land als een vooruitstrevend land (op vele gebieden onderwijs, technologie samenleving) de 21 eeuw inloodsen lijkt me veel belangrijker.

Waar hoor jij mij expliciet integratie zeggen?
Ik denk echter wel dat een partij als VVD een meer verantwoorde wijze van financieel handelen heeft.
pi_14969474
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Links en Liberaal is sowieso tegenstrijding. Over hoe conservatief een partij als VVD zou moeten zijn zou je kunnen discussieren.

qua persoonlijke vrijheden als abortus, homohuwelijk en euthenasie zijn er veel overeenkomsten. Ook zijn er vele gezamelijke belangen als goed onderwijs en een prettig milieu, het verschil ligt echter op de manier hoe men dat wil invullen.
pi_14969509
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Dat zou tegenstrijdig zijn. Dat is net zoiets als een Ferrari willen rijden met veel kofferruimte en dunne standaardbanden.

Nee hoor. Er zijn een aantal liberale standpunten die ik van harte ondersteun. Individuele vrijheid op een hoop punten is het mooiste wat er is, maar er moet in mijn optiek wel een sociaal vangnet achter zitten voor de kansarmen.

Het beste uit 2 werelden samenbrengen en er een prima poldermodel oplossing van maken, zonder conservatisme erin verwerkt

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2003 @ 13:16:09 #24
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_14969511
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:12 schreef Parabola het volgende:

[..]

Dat is een politieke inschatting. Veel liberalen in mijn omgeving delen die niet met je

Daar kan ik niks mee. Ik ken de liberalen in jouw omgeving niet.
100% liberalisme zou een vrijstaat inhouden en dat wil een VVD ook niet. Daar komt nl. toch de D van Democratie naarboven en voor democratie is enige vorm van overheid en regulatie nodig.
pi_14969532
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:14 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Waar hoor jij mij expliciet integratie zeggen?

Is er in jouw ogen dan een ander nijpend probleem waar Bolkenstein over begon?

Overigens gaat dit geheel off topic.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')